Test Ford Kuga – Stany Zjednoczone w rozmiarze S

Popularność SUV-ów rośnie, jak na drożdżach. A wraz z nią pęcznieje oferta producentów na tego typu auta. Kto jak kto, ale Amerykanie wiedzą, jak się robi duże samochody. Czy pomniejszona, europejska propozycja wyszła im równie dobrze? Oto nowy Ford Kuga.

Ford Kuga pojawił się na rynku rok temu, w 2008 roku. Podobnie jak większość modeli spod znaku Forda, został zaprojektowany zgodnie z filozofią kinectic design – energii uchwyconej w ruchu. Ma konkurować z innymi SUV-ami dostępnymi na rynku, czy ma szanse ?

Przyglądając się z przodu bez większych problemów można dostrzec podobieństwo do mniejszego brata, Forda Focusa. Kształt reflektorów, atrapa chłodnicy – trudno mieć jakiekolwiek wątpliwości. Ale już przetłoczenia na masce, podwójna, chromowana końcówka wydechu oraz maskownica z tyłu auta w srebrnym kolorze mają nas utwierdzić w przekonaniu, że ten samochód nie boi się niczego.

Ford Kuga
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

Wnętrze – amerykański sen czy europejski powiew?
Już na pierwszy rzut oka widać, że Ford Kuga jest mniejszy od swoich rywali. Wsiadając do środka odczujemy to jeszcze dosadniej. Kabina pasażerska oferuje mało miejsca jak na ten segment. Za mało. Myśląc o tego typu aucie, spodziewamy się przestronnego i komfortowego wnętrza dla całej rodziny. Tymczasem pasażerowie siedzący na tylnej kanapie odczują dotkliwy brak miejsca na nogi. Wizja 3 dorosłych osób podróżujących wygodnie w tylnej części samochodu to raczej mało realne marzenie. Na szczęście kierowca i pasażer będą mieli mniej powodów do narzekań.

W środku panują tworzywa w ciemnym i srebrnym kolorze, tak charakterystyczne dla wszystkich Fordów. Znajdziemy tu sporo elementów zapożyczonych z kompaktowego Focusa. Charakterystyczna, czteroramienna kierownica, duże i czytelne zegary pomiędzy którymi umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego a także klamki do otwierania drzwi. Na uwagę zasługują fotele z doskonałym trzymaniem bocznym które z pewnością  zaskoczą niejednego użytkownika.

Ciekłokrystaliczny wyświetlacz dotykowy o przekątnej 7 cali pomoże nam wygodnie regulować ustawieniami komputera pokładowego, klimatyzacją, nawigacją oraz systemem audio. Ten ostatni został zaprojektowany przez firmę Sony.

Słabym punktem tego samochodu zdecydowanie jest bagażnik. Pojemność 410 litrów nie jest wynikiem imponującym a decydując się na zapakowanie zapasowego koła, do naszej dyspozycji pozostaje jedynie 360 litrów. Niedobrze. Sytuację próbuje uratować bardzo praktyczne rozwiązanie: niezależna, otwierana szyba od klapy bagażnika.

Ford Kuga
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

Podmuch mocy?
Pod maską może pracować jeden z dwóch silników diesla 2.0 TDCi o mocy 140KM (320 Nm momentu obrotowego) lub 163 KM (340 Nm momentu obrotowego). Dla wielbicieli większej ilości mocy producent przygotował jednostkę benzynową Duratec o pojemności 2.5 litra i mocy 250 KM.

Do wyboru mamy również dwa rodzaje napędu: na przednią oś (FWD) w konfiguracji ze 140 konnym dieslem, lub na obie osie (AWD), który jest dostępny zarówno ze słabszym, jak i mocniejszym 163 konnym silnikiem diesla.

Wersje z napędem na cztery koła są oferowane z manualną, 6-biegową lub dwu sprzęgłową, 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów Powershift. Taka ilość konfiguracji z pewnością pomoże każdemu wybrać idealną Kugę dla siebie.

Automatyczna przekładnia (oprócz komfortu podczas jazdy) jest godna uwagi również ze względu na kilka istotnych funkcji: zapobieganie staczaniu się na pochyłym terenie (np. parking podziemny), czujnik obciążenia pojazdu (powodujący opóźnienie zmiany biegów na wyższe podczas jazdy z przyczepą), czujnik reagujący na zjazdach (umożliwiający hamowanie silnikiem).

Inteligentny system AWD pozytywnie zaskoczy każdego kierowcę ponieważ sam idealnie dopasuje ilość napędu przekazywanego na obie osie. W normalnych warunkach jezdnych układ napędowy prawie cały moment przekazuje na przednie koła zapewniając niższe zużycie paliwa. W momencie gorszej przyczepności układ AWD samoczynnie rozkłada moment napędowy na wszystkie cztery koła gwarantując tym samym lepszą przyczepność i zachowanie się samochodu na śliskiej nawierzchni.

Niech nikogo jednak nie zmyli powiększony prześwit i napęd na obie osie. To doskonały samochód ale wyłącznie na miejskie, dobrze utwardzone drogi. Zjeżdżając z asfaltu każdy napotkany nasyp ziemi może okazać się nie lada wyczynem dla naszej Kugi zatem ostrożnie z podmiejskimi wycieczkami.

Ford Kuga, mimo sporej masy i podwyższonego nadwozia, prowadzi się jak solidny kompakt. Utwardzone zawieszenie nie męczy nawet podczas dłuższej jazdy i doskonale spisuje się na zakrętach. To już swego rodzaju znak firmowy Fordów.

Dla dodatkowego podniesienia komfortu kierowcy do wyboru są trzy tryby pracy układu kierowniczego. Jego praca przyniesie sporo radości jednak Ci najbardziej wymagający mogą skorzystać z ustawienia Comfort, Normal lub bardzo czułego Sport.

Ford Kuga
fot. Katarzyna Frendl, Motocaina.pl

Warto czy nie warto?
To pierwszy SUV spod znaku Forda wyprodukowany na potrzeby europejskiego rynku. Czy ma wady? Oczywiście, jak każdy nowy model samochodu pojawiający się na rynku. SUV-y to zazwyczaj samochody rodzinne mające ułatwiać wspólne podróże. Nieduża ilość we wnętrzu oraz mały bagażnik z pewnością dalekich, podmiejskich wycieczek nie ułatwią. Czy wady są tak duże, że bardziej zniechęcają niż kuszą do zakupu? Nie, to ciekawa propozycja za niedużą kwotę. Ford bardzo skutecznie rekompensuje wszelkie minusy bardzo dobrym zawieszeniem oraz doskonałym sposobem prowadzenia.   Warto rozważyć jego zakup jako niedużego i oszczędnego auta z napędem na cztery koła.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze