Katarzyna Frendl

Premiera Volvo XC90 w Warszawie

14 lutego odbyła się jedna z najbardziej oczekiwanych premier w tym roku. Na trzy miesiące przed debiutem w salonach, nowe Volvo XC90 pojawiło się w hali EXPO XXI w Warszawie. Ekspozycyjny egzemplarz był bogato wyposażonym modelem D5 AWD.

Do tej pory miłośnicy motoryzacji z Polski mogli podziwiać nowe Volvo XC90 wyłącznie na zdjęciach. Na żywo nowość można było zobaczyć m.in. w Sztokholmie, w Paryżu, w Goeteborgu. Nareszcie przyszedł czas na krajową premierę. 14 lutego auto przedstwiono dziennikarzom i zaproszonym gościom, a 15 lutego każdy, kto odwiedził warszawską halę Expo, miał taką okazję. Do Polski przyjechało Volvo XC90 D5 AWD wyposażone w silnik diesla o mocy 225 KM z napędem na cztery koła i ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Zapewne właśnie ta odmiana będzie cieszyła się w Polsce największą popularnością.

Atrakcją premiery – poza unikatowym w Polsce nowym modelem Volvo – był multimedialny spektakl taneczny w wykonaniu Daniela Stryjeckiego oraz koncert Andrzeja Smolika.

Auto demonstracyjne przyjechało do Polski prosto z Francji, gdzie odbył się podobny pokaz. Prezentowany model został wyposażony w tapicerkę skórzaną Inscription oraz nagłośnienie firmy Bowers&Wilikins. Na konsoli środkowej, zamiast licznych dźwigni i pokręteł, znalazł się duży ekran dotykowy.

Miłośnicy i przyjaciele marki mogli podziwiać nowy kierunek designu, w którym tworzone będą kolejne modele marki. W ciągu najbliższych czterech lat oferta modelowa Volvo ma być całkowicie wymieniona. XC90 otwiera nowy rozdział historii szwedzkiego producenta.

XC90 to pierwsze Volvo bazujące na nowej płycie podłogowej. Od nowa skonstruowano także zawieszenie. W modelu XC90 Volvo po raz pierwszy zastosowało aktywne powietrzne zawieszenie każdego z kół. Kierowca może wybrać jeden z trybów jazdy, aby dostosować charakterystykę jego pracy i prześwit do różnych warunków drogowych.Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne. Z tyłu znajdziemy poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe. Wszystko to miało na celu osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia, zapewnienia jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią i ograniczenie tendencji do poślizgu.W nowym Volvo XC90 zawieszenie adaptacyjne korzysta z miechów powietrznych, które dają więcej możliwości niż tradycyjne amortyzatory. Kierowca dokonuje zmian w ustawieniach zawieszenia posługując się ładnym, oszlifowanym pokrętłem umieszczonym tuż przy dźwigni zmiany biegów. Wybrany tryb zostaje wyświetlony na centralnym ekranie sterującym.

Standardowy prześwit auta wynosi około 24 cm. W trybie off-road, poruszając się z prędkościami do 40 km/h, można go podnieść o kolejne 4 cm. Kiedy pakujemy auto na wakacje, możemy obniżyć zawieszenie o 5 cm. Co ciekawe, da się tego dokonać za pomocą przycisku umieszczonego w bagażniku. Kiedy wyłączymy silnik samochodu, zawieszenie także się obniża o około 4 cm.

Elektronika auta sama dokonuje drobnych korekt podczas jazdy. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h, prześwit podwozia zostaje automatycznie zmniejszony o 1 cm, co poprawia charakterystykę prowadzenia auta np. na autostradzie.

W nowym modelu XC90 Volvo zastosowało zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym. Zrezygnowano ze stosowanego dotąd wspomagania hydraulicznego. Elektryczny silnik wspomagania jest połączony z układem kierowniczym za pomocą przekładni śrubowo-kulkowej. Jest to drogie rozwiązanie, ale daje świetne wyczucie auta, a przekładnia ma niskie opory wewnętrzne i jest bardzo precyzyjna.

Progresywne wspomaganie układy kierowniczego, którego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości będzie wyposażeniem standardowym. Za dopłatą będzie także oferowana opcja trzystopniowej regulacji siły wspomagania.

Skuteczne wyhamowanie dwutonowego samochodu nie jest prosty zadaniem, dlatego w XC90 zastosowano duże, wentylowane tarcze hamulcowe przy każdym z kół.

Po raz pierwszy na świecie zastosowano system Run-off Road Protection dociągający pasy bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi. Drugą rewolucją jest system zapobiegający zderzeniom czołowym, szczególnie podczas wykonywania skrętu w lewo na skrzyżowaniach.

W XC90 znajdziemy silniki o mocy od 190 do 400 KM. Można wybierać wersje przednionapędowe lub z napędem na cztery koła, auta benzynowe lub Diesle. Flagowa jednostka to hybrydowy model XC90 T8 Twin Engine. To auto ma łączną moc 400 KM.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze