Opony motocyklowe – wybór, eksploatacja, oznaczenia

Zamieszczamy poradnik eksploatacji opon motocyklowych. Jak wybrać opony motocyklowe, jaka jest ich żywotność, czy można je naprawiać i jak odczytywać oznaczenia na ogumieniu - oto nasze kompendium wiedzy.

fot. Dunlop

Wiadomo, że szczególnie w przypadku jednośladów, opona musi spełniać znacznie większe wymagania niż opona samochodowa. Łączna powierzchnia styku motocykla z podłożem jest wielkości pocztówki. Od jej stanu zależy życie motocyklisty.

Skąd wiadomo, że trzeba wymienić oponę?
Większość opon ma wskaźniki zużycia w postaci gumowego paska wtopionego w bieżnik – TWI (Tread Wear Indicator). Kiedy wskaźnik zużyje się na tyle, że pasek jest widoczny przez całą szerokość opony (równy z poziomem bieżnika), zdecydowanie należy ją wymienić.

Jak długo wytrzymują nowe opony?
Producenci nie oferują żadnej pisemnej gwarancji na przebieg jakichkolwiek opon dostarczanych z oryginalnym wyposażeniem np. motocykla. Ze względu różnorodność stylów jazdy, rodzajów konstrukcji ogumienia, składników bieżnika, przeznaczenia pojazdów, warunków atmosferycznych czy przyzwyczajeń kierowców, dokładne określenie spodziewanego przebiegu opon jest bardzo trudne. Czynnikiem który również wpływa wydatnie na liczbę kilometrów przejechanych na danej oponie, jest utrzymanie właściwego ciśnienia.

Jak wiek opony wpływa na jej parametry techniczne?
Roczna opona czy nawet dwuletnia nie musi być oponą gorszą. Wszystko zależy od sposobu i warunków jej przechowywania. Ogumienie wystawione na działanie czynników atmosferycznych, zmiany temperatury czy promieniowanie słoneczne, szybko traci swoje właściwości. Niebezpieczny dla opon jest też każdy kontakt ze smarem, rozpuszczalnikami organicznymi i paliwem. Teoretycznie nowa opona, przechowywana w odpowiednich warunkach, powinna utrzymać swoje parametry nawet do 5-ciu lat. Przyjęło się wymieniać w jednośladach opony co 2-3 lata, więc nie powinno się kupować opon starszych niż dwuletnie. Wiek opony odczytamy z wskaźnika DOT (Departament of Transport), o czym poniżej.

Czy naprawiać uszkodzoną oponę?
Opony należy naprawiać wyłącznie w serwisach opon. Nie wolno naprawiać opon, w których przebicie bieżnika jest większe niż 6 mm, ani opon z uszkodzeniami boku czy tych, w których bieżnik zużył się do głębokości mniejszej niż 1,6 mm. Należy pamiętać, że wielu uszkodzeń nie widać gołym okiem np. karkasu, drutówki czy struktury gumy, a zawsze to istotnie wpływa na jakość pracy ogumienia. Wielu producentów opon motocyklowych nie przewiduje też możliwości naprawy opon bezdętkowych, chociaż w określonych sytuacjach można ją usprawnić by mogła być bezpiecznie użytkowana. Większość produktów i preparatów naprawczych ma służyć przede wszystkim temu by po ich zastosowaniu móc dojechać do domu czy miejsca gdzie spokojnie dokona się wymiany opony. Nie mogą być stosowane jako docelowe środki naprawcze.

Czy można zakładać niewymiarowe opony?
Nie powinno się zakładać ogumienia o różnych wymiarach. Zaburza to profil opon, co znacznie pogarsza właściwości jezdne motocykla. Jak wiadomo, motocykl porusza się w pochyleniach. By odbywało się to sprawnie i bezpiecznie, niezbędny jest odpowiedni profil opony. Zakładanie zbyt szerokich, za dużych opon, kierując się chęcią poprawy wyglądu swojego motocykla, wpływa niestety bardzo negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.

Troszkę praktyki: jak odczytać dane z opony np. 120/90-17 64S
gdzie:

  • 120 – szerokość opony (od boku do boku) w mm
  • 90 – profil opony (procent wysokości z szerokości: 90% ze 120mm)
  • 17 – średnica osadzenia w calach
  • 64 – indeks nośności w kg – tutaj 280kg (pełną tabelę indeksów nośności znajdziecie w tabeli poniżej )
  • S – indeks prędkości – tutaj 180 km/h (tabelę indeksów prędkości znajdziecie poniżej w tabeli)

Na boku opony znajdują się również oznaczenia: Radial lub Diagonal oznaczające konstrukcję opony. A także informacje dotyczące dopuszczalnego, zalecanego przez producenta ciśnienia, , nazwy kraju pochodzenia, znaku homologacji oraz dodatkowych informacji handlowych. Istotnym oznaczeniem jest numer DOT (Department of Transport) mówiący o miejscu produkcji opony oraz daty jej produkcji. Ostanie 3 lub 4 cyfry oznaczają tydzień i rok produkcji danej opony. Przy numerze: DOT np. FU TA H76 X 3503 wiemy, że opona została wyprodukowana w 35 tygodniu 2003 roku.

 

fot. Pirelli

1 Nazwa marki i zarejestrowane logo
2 Wyraża maksymalne obciążenie opony w funtach przy określonym ciśnieniu (PSI)
3 Nazwa linii produktu
4 Strzałki określają kierunek obrotu opony w zależności od miejsca montażu (przód – tył)
5 Szerokość (mm)
6 Stosunek wysokości opony do szerokości. Stosunek ten nie jest oznaczony w przypadku, gdy szerokość wyrażona jest w calach (np. 3.50 – 18)
7 Kod konstrukcji opony („-„: Bias, „R”: Radialna, „B”: Bias belted)
8 Średnica obręczy wyrażona w calach
9 Współczynnik obciążenia, określa maksymalne obciążenie opony
10 Symbol prędkości, określa maksymalną prędkość podczas jazdy
11 Opona bezdętkowa (TL).
Opony dętkowe oznaczone są Tube Type (TT).
Skonsultuj się z nami w sprawie stosowania dętek w oponach bezdętkowych.
12 Nr homologacji według ECE R 75
13 Rodzaj bieżnika
14 Skrót od wyrażenia 'Department of Transportation’ 'Ministerstwo Transportu’
Oznacza, iż opona jest zgodna z przepisami wydanymi przez Ministerstwo Transportu USA i Kanady
15 Data produkcji

Indeksy nośności opon (Li – ang. load index) określa maksymalne obciążenie, z jakim opona może być eksploatowana w jeździe z maksymalną prędkością dopuszczaną przez producenta opon. Obie wartości podawane są na oponie.

index
nośności
60-87
nośność
250-545
kg
index
nośności
88-115
nośność
560-1215
kg
index
nośności
116-143
nośność
1250-2725
kg
index
nośności
144-170
nośność
2800-6000
kg
60 250 88 560 116 1250 144 2800
61 257 89 580 117 1285 145 2900
62 265 90 600 118 1320 146 3000
63 272 91 615 119 1360 147 3075
64 280 92 630 120 1400 148 3159
65 290 93 650 121 1450 149 3250
66 300 94 670 122 1500 150 3350
67 307 95 690 123 1550 151 3450
68 315 96 710 124 1600 152 3550
69 325 97 730 125 1650 153 3650
70 335 98 750 126 1700 154 3750
71 345 99 775 127 1750 155 3875
72 355 100 800 128 1800 156 4000
73 365 101 825 129 1850 157 4125
74 375 102 850 130 1900 158 4250
75 385 103 875 131 1950 159 4375
76 400 104 900 132 2000 160 4500
77 412 105 925 133 2060 161 4625
78 425 106 950 134 2120 162 4750
79 437 107 975 135 2180 163 4875
80 450 108 1000 136 2240 164 5000
81 462 109 1030 137 2300 165 5150
82 475 110 1060 138 2360 166 5300
83 487 111 1090 139 2430 167 5450
84 500 112 1120 140 2500 168 5600
85 515 113 1150 141 2575 169 5800
86 530 114 1180 142 2650 170 6000
87 545 115 1215 143 2725

 

Źródło: Pirelli, Goodyear

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze