Motocykliści powodują mniej wypadków – statystyki

Według policji, motocykliści spowodowali w ciągu 2009 roku około 1151 wypadków, co stanowi 3,3% wszystkich wypadków w Polsce z winy kierujących. Nadal jednak największe zagrożenie na drodze - 77,6%, stanowią kierowcy samochodów osobowych. 

Najczęstszą przyczyną wypadków spowodowanych przez motocyklistów jest zbyt szybka jazda oraz nieprawidłowe wyprzedzanie. Statystyki potwierdzają, że najwięcej wypadków na drodze powodują osoby w grupie wiekowej 25-39 lat (44,4% ogółu zdarzeń drogowych spowodowanych przez motocyklistów) oraz grupie 18-24 lata (35%). Liczba wypadków rośnie w miesiącach kwiecień-wrzesień, wynika to z warunków klimatycznych, które sprzyjają szybkiej jeździe. Jeżeli jednak przyjrzeć się bliżej badaniom, to nie motocykliści, a kierujący samochodami osobowymi są największym zagrożeniem na drodze. 

Motocyklistki coraz częściej szkolą swoje umięjętności na profesjonalnych torach.
fot. Dawid Konopka

– Jeżdżę motocyklem od kilkunastu lat i zauważam niezmiennie, że kierowcy aut nie patrzą w lusterka – mówi Agata z Wrocławia, doświadczona motocyklistka – Zasada ograniczonego zaufania jest niezbędna podczas wyprzedzania każdego samochodu. Wystarczyłoby, gdyby każdy kierowca pamiętał, że oprócz aut na drodze poruszają się również jednoślady. 

Każdy kierowca, zarówno samochodu jak i motocykla, zobowiązany jest do bezpiecznej i uważnej jazdy oraz do przestrzegania przepisów ruchu drogowego. Bezwypadkowa jazda oraz tysiące przejechanych kilometrów, budują w nas przekonanie, że jesteśmy doskonałymi kierowcami. Warto się szkolić i rozwijać swoje umiejętności, bo życie mamy tylko jedno…

 

W 2009 roku motocykliści uczestniczyli w 2 576 wypadkach, w tym z ich winy zaistniały 1 151 wypadków, zginęły w nich 194 osoby, a 1 228 osób doznało obrażeń ciała. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to:
– niedostosowanie prędkości do warunków ruchu  – 622 wypadki,
– nieprawidłowe wyprzedzanie – 163 wypadki,
– nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami -93 wypadki.

 
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów:

Przyczyny

Wypadki

Zabici

Ranni

Ogółem

%

Ogółem

%

Ogółem

%

Niedostosowanie prędkości

622

54,0

123

63,4

627

51,0

Nieprawidłowe wyprzedzanie

163

14,1

32

16,5

181

14,7

Nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami

93

8,1

6

3,1

102

8,3

Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu

86

7,5

7

3,6

98

8,0

Nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego

49

4,3

6

3,1

56

4,6

Jazda po niewłaściwej stronie drogi

37

3,2

11

5,7

44

3,6

Nieprawidłowe omijanie

22

1,9

0,0

26

2,1

Nieprawidłowe skręcanie

19

1,6

2

1,0

21

1,7

Kierujący motocyklami najczęściej powodowali wypadki w miesiącach kwiecień – wrzesień, co wynika z warunków klimatycznych umożliwiających  poruszanie się po drogach tej grupie użytkowników. Największą liczbę wypadków – 193 zanotowano w sierpniu, w wypadkach tych 35 osób zginęło, a 214 osób zostało rannych oraz w lipcu – 189 wypadków, 33 osoby zabite i 199 rannych. 

Z analizy wieku sprawców – motocyklistów wynika, ze największe zagrożenie powodują osoby w grupie wiekowej 25 – 39 lat, byli oni sprawcami 512 wypadków (44,4% ogółu wypadków spowodowanych przez motocyklistów), zginęły w nich 93 osoby (47,9%), a 521 zostało rannych (42,4%). Duże zagrożenie powodują też młodzi kierowcy w wieku 18-24 lata. Spowodowali oni 402 wypadki (34,9% ogółu), w których 86 osób poniosło śmierć (44,3%) ogółu, a 439 osób zostało rannych (35,7%). 

Sprawcy wypadków – motocykliści wg wieku

Wiek

Wypadki

Zabici

Ranni

2008 r.

2009 r.

2008 r.

2009 r.

2008 r.

2009 r.

7 – 14

15

9

21

11

15 – 17

87

69

9

6

110

80

18 – 24

464

402

72

86

532

439

25 – 39

485

512

84

93

499

521

40 – 59

99

105

15

8

103

120

60 plus

16

16

2

1

16

17

b/d

29

38

2

31

40

O g ó ł e m

1 195

1 151

184

194

1 312

1 228

 

Źródło: Badanie „Wypadki w Polsce”, Wydział Profilaktyki i Analiz Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji  

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

Racja…

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

przydało by się ten artykuł wkleić do ostatnio napisanego bodaj ze we wtorek artykułu na tvn warszawa..tam się rozpisywali o takiej dużej liczbie wypadków powodowanych przez „przecinaki” lub „szlifierki”

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Niestety tytuł jak i cały artykuł chce przekazać, jak mniemam, błędną tezę jakoby motocykl był bezpieczniejszym środkiem transportu niż pozostałe, np samochód osobowy ponieważ powodują mniej wypadków. Wszystko OK tylko jeśli mówimy o wielkościach bezwzględnych. Chciałbym jednak żeby autor zestawił statystykę liczby wypadków w poszczególnych kategoriach w przeliczeniu na np 1.000 kierujących, albo ważoną np ilością pasażeorkilometrów. Wtedy statystyka wyglądałaby zgoła inaczej i nie tak korzystnie dla jednośladów (w tym rowerów), a autor uściśliłby może przekaz treści powyższego artykułu. Ot kolejne tendencyjne wykorzystanie wyrywkowej statystyki.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Prwada. Motocyklistow jest duzo mniej na drogach wiec rzadziej biora udzial w wypadku. Ponad to motocykl to sezonowy srodek transportu i zima jest ich duzo mniej, natomiast auta osobowe wlasnie wtedy maja najwiecej wypadkow. Jak sie to uwzgledni to prawdopodobnie okaze sie ze motocyklisci conajmniej tak samo czesto biora udzial w wypadku jak auta osobowe. Biorac pod uwage dane wyzej, o smiertelnosci wypadkow, to wracamy do starej prawdy – motocykle sa niebezpieczne, i niebezpiecznie jest mowic co innego.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

przydało by się ten artykuł wkleić do ostatnio napisanego bodaj ze we wtorek artykułu na tvn warszawa..tam się rozpisywali o takiej dużej liczbie wypadków powodowanych przez „przecinaki” lub „szlifierki”

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Niestety tytuł jak i cały artykuł chce przekazać, jak mniemam, błędną tezę jakoby motocykl był bezpieczniejszym środkiem transportu niż pozostałe, np samochód osobowy ponieważ powodują mniej wypadków. Wszystko OK tylko jeśli mówimy o wielkościach bezwzględnych. Chciałbym jednak żeby autor zestawił statystykę liczby wypadków w poszczególnych kategoriach w przeliczeniu na np 1.000 kierujących, albo ważoną np ilością pasażeorkilometrów. Wtedy statystyka wyglądałaby zgoła inaczej i nie tak korzystnie dla jednośladów (w tym rowerów), a autor uściśliłby może przekaz treści powyższego artykułu. Ot kolejne tendencyjne wykorzystanie wyrywkowej statystyki.

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Prwada. Motocyklistow jest duzo mniej na drogach wiec rzadziej biora udzial w wypadku. Ponad to motocykl to sezonowy srodek transportu i zima jest ich duzo mniej, natomiast auta osobowe wlasnie wtedy maja najwiecej wypadkow. Jak sie to uwzgledni to prawdopodobnie okaze sie ze motocyklisci conajmniej tak samo czesto biora udzial w wypadku jak auta osobowe. Biorac pod uwage dane wyzej, o smiertelnosci wypadkow, to wracamy do starej prawdy – motocykle sa niebezpieczne, i niebezpiecznie jest mowic co innego.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze