Koszty przy zakupie używanego samochodu osobowego

Kupując samochód z drugiej ręki zwracamy uwagę na wiele aspektów, takich jak zużycie paliwa, koszty instalacji gazowej, części zamiennych czy obsługi serwisowej. Nie pamiętamy zaś o utracie wartości pojazdu, która może być znacząca zwłaszcza dla aut wyprodukowanych niedawno.

Utrata wartości ze względu na rocznik i segment
Na największą utratę wartości skazane są samochody posiadające najmłodszy rocznik, w niektórych wypadkach wraz z opuszczeniem salonu sprzedaży wartość auta może spaść nawet o kilkadziesiąt procent. W kolejnych latach niestety wciąż trzeba się liczyć ze sporą utratą wartości, zwłaszcza jeżeli producent wprowadza na rynek kolejną generację danego modelu. I tak dla aut 3 letnich spadek wartości wynosić może do 50% pierwotnej ceny.

Dodatkowo spora przecena dotyka aut z najpopularniejszych segmentów tj. aut miejskich i kompaktowych z segmentu A i B, jest to spowodowane przede wszystkim znaczną ilością takich aut na rynku a także małą ilością dodatkowego wyposażenia jakie można spotkać w tego rodzaju pojazdach. Pod tym względem znacznie lepiej prezentują się auta większe z wyższych segmentów, tj. C, D i E. Zawdzięczają to one lepszemu wyposażeniu, wykonaniu i większej trwałości.

Od tej reguły oczywiście występuje kilka odstępstw, w pierwszej kolejności auta z najwyższego segmentu, tj. luksusowe limuzyny, ich wartość również bardzo szybko maleje w tym wypadku sporo płaci się za markę, innowacyjne rozwiązania techniczne czy też prestiż i nimb luksusu. Niestety wraz z innowacyjnymi technologiami wzrastają koszty obsługi technicznej a co za tym idzie spada wartość pojazdu. SUV-y również ze względu które podlegają podobnym regułom jak limuzyny.

Opinia a utrata wartości
Utrata wartości w różny sposób dotyka różnych producentów i poszczególnych modeli, zdarzają się takie które w swoim segmencie potrafią przez dłuższy okres zachowywać przyzwoite ceny. Spowodowane jest to opinią o tym że auto jest niezawodne, sprawdzone, po prostu cieszy się sporą popularnością. Jest to aspekt nie mierzalny lecz z pewnością każdy z nas spotkał się wielokrotnie z szeregiem pozytywnych ocen niektórych samochodów. Jak jest w rzeczywistości, na to pytanie każdy musi sobie sam odpowiedzieć.

Ważnym aspektem jest opinia o jednostce napędowej, te które występują na rynku od wielu lat są znane, opinia o ich awaryjności, typowych usterkach, jest bogatsza i dużo łatwiej wyrobić sobie swoje zdanie. Silniki będą ce na rynku krócej niestety nie posiadają własnej „legendy” więc dużo trudniej o obiektywne opinie. Podczas zakupów powinniśmy maksymalnie wiele dowiedzieć się o jednostce napędowej którą mamy zamiar nabyć, o typowych usterkach i spalaniu, w późniejszym okresie, przy odsprzedaży, auta z lepszymi silnikami z pewnością osiągną wyższą cenę.

Warto również przyjrzeć się wyposażeniu samochodu, w dzisiejszych czasach, elektrycznie otwierane szyby, czy klimatyzacją stały się standardem, warto zakupić pojazd oferujący jak najwięcej tego rodzaju wyposażenia, ponieważ w pierwszej kolejności ułatwia to eksploatację a w późniejszym okresie będzie podnosiło cenę przy odsprzedaży.

Zakup auta, podstawowe koszty
Jeżeli zamierzamy zakupić auto kilku letnie, sporym i ważnym kosztem może okazać się ubezpieczenie, zwłaszcza Auto Casco które w wypadku takiego auta lepiej mieć niż nie mieć. Przed zakupem należy porównać wybrane modele również pod tym kątem. Jeżeli nie mamy zamiaru inwestować w ubezpieczenie AC warto zawczasu zapoznać się z cennikiem podstawowych usług blacharskich by nie doznać szoku podczas wizyty u mechanika.

Kolejny aspekt to serwis, w zależności od marki i modelu a także rodzaju silnika, koszty mogą być różne a w kilkuletniej perspektywie korzystania z auta mogą wynieść od 30 do nawet 50 procent ogólnych kosztów użytkowania pojazdu. Z pewnością serwisy autoryzowane należą do droższych ale warto przyjrzeć się ich ofercie. Warto także zapoznać się z ofertami pozostałych serwisów samochodowych w naszej okolicy, być może znajdą się pośród nich takie które w sposób specjalistyczny zajmują się autami marki czy konkretnymi modelami które wybraliśmy.

Jednostka napędowa
Bardzo ważnym aspektem po wybraniu modelu jest dobranie odpowiedniej jednostki napędowej. Nie chodzi jedynie o spalanie lecz także o awaryjność i potencjalne koszty z nią związane. Warto przy tym zauważyć że zakup auta z silnikiem diesla zwłaszcza nowego jest dużo większym wydatkiem niż to samo auto wyposażone w silnik benzynowy. Jeżeli więc decydujemy się na zakup pojazdu z silnikiem wysokoprężnym to miejmy na uwadze że właścicielowi takiego auta zakup ten musiał się zwrócić a co za tym idzie przebieg auta z pewnością jest spory. Zakup takiego auta może acz nie musi wiązać się z ryzykiem podwyższonej awaryjności czy też wyeksploatowaniem elementów takich jak chociażby pompowtryskiwacze czy koło dwumasowe, koszty ich wymiany mogą wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Starsze silniki diesla, nie wyposażone w tego rodzaju technologie cechują się wysoką trwałością. Silniki benzynowe uznawane są za trwalsze, ewentualne koszty naprawy nie są tak wysokie jak w przypadku diesla. W Polskich uwarunkowaniach instalacja LPG uznawana jest za dodatkowy atut wpływający pozytywnie na wysokość ceny przy odsprzedaży auta.

Koszty po zakupie
W zależności od marki i modelu koszty mogą być różne, niezmienne jednak pozostają podstawowe elementy które należy wymienić, a zaliczyć do nich można pasek rozrządu wraz z napinaczami, olej, gumowe elementy zawieszenia, oraz klocki hamulcowe, elementy te podlegają zużyciu w czasie normalnej eksploatacji i dla pewności trzeba je wymienić zaraz po zakupie. Zużyciu podlegają też amortyzatory, sprzęgło czy elementy układu wydechowego, ich stan należy monitorować i w odpowiednim momencie dokonać wymiany wadliwego podzespołu. Warto również zwrócić uwagę na stan ogumienia, grubość bieżnika i rodzaj opon (zimowe/letnie/wielosezonowe).

Prócz typowych kosztów związanych z eksploatacją mogą pojawić się wynikające z wieku problemy związane z elektryką czy też nieumiejętnymi naprawami blacharskimi a także podzespoły silnika poddane zbyt intensywnemu użytkowaniu. Są to koszty nie rzucające się w oczy lecz warto być przygotowanym na pojawienie się ewentualnych dodatkowych problemów, zwłaszcza w autach starszych o bogatej historii.

Ostatnie porady
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu pojazdu, na wszystko, począwszy od stanu wizualnego, oznak korozji czy napraw, poprzez stan ogumienia, amortyzatorów, układu hamulcowego, silnika, ewentualnych wycieków płynów eksploatacyjnych i oleju, stan układu wydechowego, sprawdźmy wszelkiego rodzaju urządzenia elektryczne i hydrauliczne będące na wyposażeniu pojazdu, czyli elektrycznie sterowane lusterka, szyby, radio, klimatyzację, podgrzewanie szyb, wycieraczki. Warto przed zakupem udać się na stację diagnostyczną by ocenić stan wszystkich podzespołów. Koszt tego rodzaju usługi będzie z pewnością o wiele niższy niż ewentualne koszy napraw. Oczywiście różnice występują w zależności od wieku kupowanego auta, ale zawsze warto przyjrzeć się dokładnie wszystkiemu by nie natrafić na ukryte koszty.

Podczas zakupów warto mieć ze sobą osobę która trzeźwym okiem, bez zbędnych emocji, będzie mogła przyjrzeć się egzemplarzowi który mamy zamiar nabyć, warto by była to osoba znająca się na motoryzacji bądź wynajęty na tę okoliczność mechanik. Przy tym po wybraniu konkretnego modelu warto obejrzeć co najmniej kilka egzemplarzy na giełdzie motoryzacyjnej Samochody.io by mieć porównanie i móc samodzielnie dokonać oceny.

Prócz auta kupujemy jednocześnie wymianę elementów eksploatacyjnych wspomnianych wyżej, zakup ubezpieczenia, to koszty które trzeba znać przed zakupem. Jeżeli chodzi o spalanie to warto by były to jedyne koszty jakie zaprzątają nam głowę po zakupie auta, dlatego należy wybierać rozważnie.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

W tych czasach zakup auta i jego utrzymanie przerasta wielu ludzi. Wiecej z nas decyduje sie na rower czy tramwaje albo po prostu wypozycza auto w fatcar.pl

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

Mnie kupno używanego auta słono kosztowało. Niczego nie podejrzewając wziąłem samochód od handlarza i podobno Niemiec płakał jak sprzedawał, a dopiero potem okazało się, jaki to złom. Od tego roku leasinguję aurisa i jestem zadowolony. Komfort jazdy bez porównania, no i nie ma obaw, że coś nagle odpadnie.

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze