Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe i tarcze?

Jak samodzielnie wymienić klocki hamulcowe i tarcze?
Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych struktur w samochodzie. Właśnie dlatego cykliczna wymiana klocków i tarcz hamulcowych to czynności niezwykle istotne dla prawidłowego funkcjonowania każdego pojazdu. Zazwyczaj całą procedurę wykonuje mechanik, ale możemy też przeprowadzić wymianę samodzielnie. Jak to zrobić?

Klocki i tarcze hamulcowe to elementy eksploatacyjne w pojeździe, dlatego wymagają cyklicznej wymiany. Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych zależy w głównej mierze od sposobu jazdy oraz okoliczności, w których używamy auta. Szacuje się jednak, że klocki hamulcowe powinny zostać wymienione po przejechaniu około 20-25 tyś. km, jeżeli auto porusza się głównie po drogach miejskich (w związku z czym kierowca musi często hamować). Natomiast w sytuacji, gdy samochód zdecydowanie częściej porusza się po drogach ekspresowych lub autostradach – wymianę powinno się przeprowadzić po przejechaniu około 45 tyś. km. Częstotliwość wymiany tarcz hamulcowych również zależy od stylu jazdy kierowcy. Przyjmuje się jednak, że wymiana tarcz powinna zostać przeprowadzana co około 60-80 tysięcy kilometrów. Mechanicy zalecają wymianę tarcz przy co drugiej wymianie klocków hamulcowych.

Oznaki zużytych klocków i tarcz hamulcowych
Zużyte klocki hamulcowe zazwyczaj same dają o sobie znać, zatem trudno jest przeoczyć konieczności ich wymiany. Większość klocków hamulcowych ma bowiem zainstalowane specjalne blaszki, które po znacznym zużyciu zaczynają wydawać metaliczny dźwięk podczas hamowania. Zdarza się jednak, że klocki nie posiadają specjalistycznych blaszek. Wówczas oznaką ich zużycia będzie charakterystyczny pisk w czasie hamowania. Dodatkowo niektóre auta premium wyposażone są w specjalny system, dzięki któremu na desce rozdzielczej pojawia się informacja wskazująca konieczność wymiany tej części eksploatacyjnej. Ostatecznie jednak najważniejszym wyznacznikiem zużycia klocków hamulcowych jest grubość samych okładzin. Jako graniczną grubość okładzin przyjmuje się wartość 1,5 mm. Na każdym klocku znajduje się również specjalny rowek, którego zadaniem jest wskazywanie stopnia starcia okładzin. Zdecydowanie gorzej przewidzieć „kończące się” tarcze. Tarcze należy wymienić, jeśli są nierówno zużyte, mają głębokie garby lub przekroczona została minimalna grubość (do pomiaru przyda się suwmiarka) – wartości graniczne znaleźć można np. w książkach obsługowo-naprawczych.

Wymiana klocków i tarcz hamulcowych
Wymianę klocków hamulcowych i tarcz można zlecić mechanikowi i odstawić pojazd do warsztatu samochodowego, ale można również wykonać całą procedurę wymiany samemu bez pomocy specjalistów. Jak to zrobić?

KROK 1
Aby przystąpić do wymiany należy przygotować: nowe klocki i tarcze hamulcowe (odpowiednio dobrane do auta) oraz klucze (w tym klucz do kół), smar do prowadnic, lewarek, kobyłkę, papier ścierny, szczotkę drucianą, kliny lub drewniane klocki, a także płyn penetracyjny np. WD-40.

Po zebraniu potrzebnych przyrządów zabezpieczamy pojazd przed ewentualnym stoczeniem się. W tym celu podkładamy pod koła kliny lub drewniane klocki. Kiedy auto będzie już zabezpieczone, wówczas przystępujemy do luzowania śruby koła, którym będziemy się zajmować. Następnie unosimy pojazd za pomocą lewarka. Po oderwaniu koła od ziemi możemy podstawić kobyłkę dla bezpieczeństwa, a następnie zdjąć koło.

KROK 2
Kluczem płaskim lub nasadowym odkręcamy zacisk. Śruby umiejscowione są od strony nadkola i mogą być zapieczone. Wówczas używamy płynu penetracyjnego np. WD-40.

KROK 3
Zacisk kładziemy w stabilnym miejscu. Ważne jest, aby nie wisiał on na przewodzie hamulcowym. Należy pamiętać, że w zdjętym zacisku znajduje się tłoczek, który musimy cofnąć. Wsuwamy tłoczek w zacisk, żeby nowa, grubsza okładzina cierna zmieściła się podczas montażu. Takie cofnięcie tłoczka bywa czasem problematyczne, ponieważ potrzeba do tego siły. Można również wspomóc się narzędziem np. gwintowanym ściągaczem. Jeżeli jednak nie dysponujemy odpowiednim narzędziem, wówczas należy próbować wcisnąć tłoczek ręcznie. Zdarza się również, że tłoczek stanie i wówczas należy wymienić go na nowy. Aby po ponownym zamontowaniu tłoczek chodził lżej można wysmarować go specjalną pastą smarującą do tłoczków, należy również obejrzeć, czy tłoczek i jego osłonka nie są uszkodzone.

KROK 4
Przechodzimy do wyjęcia klocków hamulcowych. W tym celu odczepiamy zawleczki zabezpieczające okładziny przed wysunięciem się ich, a następnie wyjmujemy klocki. Ze starych klocków zdejmujemy blaszki mocujące i przekładamy je na nowe klocki (jeśli w nowych klockach blaszki nie występują).

KROK 5
Kiedy wyjmiemy już klocki z jarzma hamulcowego, wówczas odkręcamy dwie śruby, które mocują jarzmo hamulcowe do zwrotnicy. Po odkręceniu i zdjęciu jarzma - sprawdzamy, czy tarcza hamulcowa jest przykręcona za pomocą śrubek do piasty. Jeżeli tak jest, to wówczas odkręcamy śrubki za pomocą odpowiedniego klucza i próbujemy zdjąć zużytą tarczę hamulcową. Jeżeli tarcza hamulcowa jest zapieczona na piaście to uderzamy w nią kilkukrotnie młotkiem (najlepiej od tyłu, aby zbić tarczę z piasty).

KROK 6
Po zdjęciu tarczy hamulcowej przystępujemy do dokładnego wyczyszczenia piasty za pomocą szczotki drucianej i papieru ściernego. Powierzchnia piasty musi być bardzo dobrze oczyszczona, aby po założeniu nowej tarczy nie miała ona tzw. bić. Po wyczyszczeniu – zakładamy nową tarczę na piastę i przykręcamy ją za pomocą śrubek (jeśli śrubki występują).

Następnie papierem ściernym lub drucianą szczotką czyścimy jarzmo hamulcowe, aby nowe klocki mogły swobodnie wejść na swoje miejsce. Sprawdzamy również czy prowadnice zacisku hamulcowego swobodnie się ruszają. Jeżeli nie, wówczas wyciągamy je, czyścimy i smarujemy smarem do prowadnic. Dodatkowo, jeżeli gumki przeciwpyłowe na prowadnicach wymagają wymiany – wymieniamy je. Następnie wkładamy prowadnice ponownie w jarzmo. Tak przygotowane jarzmo przykręcamy ponownie do zwrotnicy za pomocą dwóch śrub.

KROK 7
Montujemy nowe klocki hamulcowe, a następnie montujemy zacisk w odwrotnej kolejności niż go ściągaliśmy. Przykręcamy śruby mocujące i przykręcamy koło. Unosimy samochód, aby zdjąć go z kolebek, opuszczamy i dokręcamy śruby w kole.

Czynność powtarzamy w każdym kole, a następnie przed uruchomieniem pojazdu i wyruszeniem w drogę kilkukrotnie wciskamy pedał hamulca, do momentu aż zrobi się twardy. Jest to konieczne, ponieważ tłoczek musi dosunąć się do klocków.

Nowo wymienione klocki hamulcowe muszą się ułożyć i dotrzeć. Dlatego przez pierwsze kilometry nie wolno ostro hamować. Najlepiej w bezpiecznych warunkach kilkukrotnie rozpędzić się i delikatnie zatrzymać. Ważne jest również, że nie we wszystkich modelach samochodów wymiana klocków jest taka łatwa. Dla przykładu w niektórych modelach Mercedesa najpierw trzeba odłączyć elektryczną pompę płynu hamulcowego (SBC). Wówczas wymianę klocków i tarcz hamulcowych lepiej zlecić serwisowi samochodowemu.

Materiał został przygotowany we współpracy z mobilnym serwisem motoryzacyjnym Besthol.pl

Konwersacje Facebook
Dołącz do dyskusji
Informujemy, że wszystkie komentarze są monitorowane przez administratorów strony i mogą być usunięte jeżeli obrażają osoby lub zawierają informacje obarczające niesprawdzonymi zarzutami inne osoby, zawierają wulgaryzmy, treści pornograficzne, propagują alkohol, narkotyki, obrażają inne narodowości, religie, rasy ludzkie, przyczyniają się do łamania praw autorskich, czy w jakikolwiek inny sposób naruszają prawo. Nadużycia będą zgłaszane do właściwego dostawcy.