Fiat 500X – czy stanie się hitem?

Grand Prix FCA Poland stało się okazją do zaprezentowania dziennikarzom nowego Fiata 500X. Jaki jest?

Zaprojektowany przez Centrum Stylistyczne Fiata, nowy Fiat 500X reprezentuje kolejną odsłonę rodziny 500 (składającą się dotychczas z modeli 500, 500C, 500L, 500L Trekking i 500L Living) – tym razem jednak włoski styl niedużego autka spotyka się z nowoczesną koncepcją crossovera i dodatkowo z właściwościami terenowymi, zapewnionymi przez wersję najlepiej nadającą się do poruszania w terenie.

Następca Fiata 500 z 1957 roku jest wyraźnym nawiązaniem stylistycznym do protoplasty – jego zaokrąglonych świateł i klasycznego logo z chromowanymi „wąsami” na przodzie.

Fiat 500X produkowany jest we Włoszech, w zmodernizowanym zakładzie SATA w Melfi i sprzedawany na ponad 100 rynkach na całym świecie, w tym w USA. Oferowany jest w dwóch różnych wersjach o dwóch różnych charakterach: jednym bardziej „miejskim”, drugim idealnym do spędzania wolnego czasu. Oba warianty wyposażone są w oszczędne silniki wysokoprężne i benzynowe, trzy rodzaje napędu – manualny, automatyczny 9-stopniowy lub automatyczny 6-stopniowy z podwójnym sprzęgłem oraz w konfiguracji z napędem na przód, 4×4 lub napędem na przód z funkcją „Traction Plus”.

Litera „X” w nazwie – jak podaje producent – oznacza „skrzyżowanie dróg pomiędzy bardzo zróżnicowanymi segmentami reprezentowanymi przez ludzi młodych i dojrzałych, miłośników piękna i znawców stylu”.

Pierwsza odmiana auta dostępna jest w wersji wyposażenia Pop, Popstar i Lounge – charakteryzują ją wyróżniające detale stylistyczne.  Natomiast druga, dostępna w wersji wyposażenia Cross i Cross Plus, ma charakter i wyposażenie bardziej ukierunkowane na jazdę terenową.

Kabina pasażerska oferuje siedem kombinacji wnętrz, łączących różne rodzaje tkaniny, skóry, wykończenia i kolorów. Całość wydaje się być bardzo praktyczna, dzięki niezliczonym regulacjom foteli oraz ustawnemu bagażnikowi (350 litrów). Można wybierać spośród 12 różnych kolorów nadwozia i 8 różnymi wzorami aluminiowych felg 16-, 17- i 18-calowych.

Fiat 500X dostępny jest na rynku polskim z silnikami benzynowymi 1.6 E-Torq o mocy 110 KM, 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 140 KM, 170-konny 1.4 Turbo MultiAir2 o mocy 170 KM, współpracujący z nową, dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i napędem 4×4, oraz silnikami diesla 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM oraz 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM (z dziewięciostopniową, automatyczną skrzynią biegów i z napędem 4×4).

Dziewięciostopniowa, automatyczna skrzynia biegów
Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata, który oferuje automatyczny, dziewięciostopniowy napęd. Ta skrzynia biegów połączona jet do wyboru z silnikiem benzynowym 1.4 Turbo MultiAir II o mocy 170 KM lub turbodieselem 2.0 MultiJet II o mocy 140 KM. Kontrolowany elektronicznie, dziewięciostopniowy, automatyczny napęd ma możliwość przejścia do trybu manualno-sekwencyjnego.

Napęd 4×4 oraz system odłączania osi tylnej
Auto jest dostęp
ne zarówno w konfiguracji z napędem na dwa, jak i na cztery koła. Cechą szczególną napędu 4×4 nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania osi tylnej, który umożliwia zredukowanie strat energii, kiedy nie jest konieczne wykorzystanie trybu 4×4.

Drive Mood Selector” oraz system Traction Plus”
Fiat 500X ma selektor jazdy „Drive Mood Selector”, który uwzglednia dane z silnika, hamulców, układu kierowniczego oraz skrzyni biegów (w przypadku automatycznego napędu), udostępniając trzy różne tryby, w zależności od sposobu jazdy – najbardziej odpowiedni do sytuacji czy warunków nawierzchni drogowej: Auto (najlepszy tryb pod względem komfortu, spalania i emisji CO2), Sport (w przypadku jazdy, która stawia na pierwszym miejscu osiągi) i All Weather (maksymalne bezpieczeństwo, nawet w warunkach niskiej przyczepności).

W poziomach wyposażenia 500X Cross i Cross Plus, tryb All Weather jest zastąpiony funkcją „Traction”, która w przypadku wersji 4×4 przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na oś tylną. Natomiast w wersjach z napędem na przód, uruchamia system kontroli „Traction Plus”, który z jednej strony poprawia własności jezdne na podłożu o niskiej przyczepności, a z drugiej strony jest bardziej ekonomicznym i ekologicznym rozwiązaniem niż tradycyjne 4×4, zwiększając efektywność podczas codziennej, umiarkowanej eksploatacji terenowej samochodu.

We wszystkich wersjach auto wyposażone jest w niezależne tylne zawieszenie typu McPherson.

W całej gamie Fiata 500X w standardzie montowane są tak istotne elementy wyposażenia, jak: 6 poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny), reflektory przednie z funkcją świateł dziennych (Daytime Running Lights) oraz światła przeciwmgłowe z funkcją doświetlania zakrętów, jak również system ESC (Electronic Stability Control). Ponadto, w zależności od wersji i rynku, w standardzie lub na zamówienie montowane są nowoczesne urządzenia Lane Assist (system ostrzegania przed zjazdem z pasa ruchu) oraz Blind Spot Assist (monitoring „martwego pola” lusterek bocznych). Ponadto, na zamówienie można wyposażyć swoją 500X w nową kamerę cofania ParkView oraz system „Brake Control” (system wspomagania hamowania).

Fiat 500X – ceny
500X jest dostępny w trzech wersjach miejskich oraz dwóch wersjach wyposażenia w stylistyce „Off-Road Look”. Cennik Fiata 500X otwiera wersja Pop wyposażona w benzynowy silnik 1,6 E-Torq o mocy 110 KM połączony z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów. Cena samochodu wynosi 59 900 zł brutto, a w wyposażeniu standardowym są m.in. sześć poduszek powietrznych, zaawansowany system ESC (Electronic Stability Control) zawierający układy DST (Dynamic Steering Torque), EBD (Electronic Brake Differential), ERM (Electronic Roll Mitigation), EBP (Electronic Brake Prefill), HSA (Hill Start Assist) oraz PBA (Panic Brake Assist). Właściciel wersji POP ma też do dyspozycji centralny zamek z pilotem w kluczyku, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, elektryczny hamulec postojowy, lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane i podgrzewane, elektryczne progresywne wspomaganie kierownicy i czujniki zapięcia pasów przednich i tylnych.

Kolejna wersja w cenniku 500X to Pop Star dostępna od 64 900 zł, bogatsza od wersji Pop m.in. o klimatyzację, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, 17-calowe felgi ze stopów lekkich, selektor trybu jazdy Drive Mood Selector czy radio UConnect z 5-calowym ekranem dotykowym i systemem Bluetooth z 6 głośnikami, przyciskami do sterowania radiem z koła kierownicy oraz portami USB i AUX.

Najbogatszą wersję Fiata 500X w stylistyce „City Look” tworzy Lounge. Zawiera ona pełne wyposażenie wersji Pop Star uzupełnione o system Keyless Entry&Go – bezkluczykowe uruchamianie silnika oraz dostęp do samochodu, klimatyzację automatyczną dwustrefową, reflektory biksenonowe, system nawigacji UConnect Nav z 5″ dotykowym ekranem, systemem Bluetooth i 3,5-calowym kolorowym ekranem TFT pomiędzy zegarami. Fiat 500X Lounge kosztuje od 72 500 zł.

Fiat 500X z nadwoziem o uterenowionej stylistyce „Off-Road Look” występuje w dwóch wersjach wyposażenia; Cross i Cross Plus. Pierwsza z nich kosztuje 75 900 zł i oferuje wyposażenie Pop Star dodatkowo wzbogacone m.in. o: relingi dachowe, off-roadowo stylizowane zderzaki przedni i tylny, system trakcji przedniej osi Traction+ oraz przyciemniane szyby boczne i tylną. Z kolei wersja Cross Plus Fiata 500X dostępna jest ze standardowym napędem 4×4 i kosztuje 96 600 zł. Za tę cenę otrzymujemy 500X z silnikiem wysokoprężnym 2.0 MultiJet 140KM o wyposażeniu standardowym wzbogaconym w stosunku do wersji Cross o system Keyless Entry&Go – bezkluczykowe uruchamianie silnika oraz dostęp do samochodu, klimatyzację automatyczną dwustrefową, reflektory biksenonowe, system nawigacji UConnect Nav z 5″ dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, 3,5-calowy kolorowy ekran TFT pomiędzy zegarami, felgi ze stopów lekkich 18″, 10-ramienne i czujniki parkowania tylne.

Cennik Fiat 500X
{{ download(58) }}
{{ download(59) }}

Dane techniczne Fiat 500X
{{ download(60) }}

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze