„Latające” bliźniaczki w formule 4 – Julia i Wiktoria Pankiewicz
Wiki i Julia z gokartów przesiadły się do bolidów formuły 4, a precyzyjniej do Italian F4 Championship Powered by Abarth. Spotykamy je w Monzie, gdzie opowiedziały nam o swoich nadziejach i marzeniach.
Julia i Wiktoria Pankiewicz pochodzą z Warszawy, mają po 15 lat i są bliźniaczkami. Ich ulubioną muzyką jest ryk silników, a naturalnym środowiskiem tor wyścigowy. Swoją przygodę z kartingiem zaczęły w wieku dziesięciu lat, a od tego sezonu, już jako „prawie dorosłe”, biorały udział w wyścigach single-seaterów w Italian F4 Championship Powered by Abarth. Bliźniaczki wspiera w tych zmaganiach zespół RB Racing Marco Angelettiego.
Julia i Wiktoria mimo młodego wieku mają na swoim koncie sporo ważnych osiągnięć. Pierwsze próby w kartingu podjęły, jeszcze jako dziewczynki, w klasie Rotax. W 2013 roku zadebiutowały na arenie międzynarodowej w KF Junior i w serii Academy CIK-FIA. W ubiegłym roku trochę wyższa Wiki przeszła do KF, podczas gdy Julia pozostała w klasie Junior. Obie wzięły udział we wszystkich wyścigach WSK Mistrzostw Europy i Świata.
Trwająca od tego sezonu nowa, ekscytująca przygoda jest dla obu utalentowanych zawodniczek szansą na ich dalszy rozwój. „Mamy świadomość, że będziemy musiały dać z siebie wszystko i jesteśmy gotowe na wiele wyrzeczeń” – mówią dziewczyny. Profesjonalne wsparcie młodym sportsmenkom zapewnia Marco Angeletti, który wyjaśnia: „Julia i Wiki mają spore doświadczenie w międzynarodowym kartingu i dysponują potencjałem pozwalającym odnosić sukcesy w sportach motorowych. Są poza tym doskonale przygotowane technicznie. Włoskie Mistrzostwa Formuły 4 to prawdziwe wyzwanie. Dziewczyny rywalizują z wysokiej klasy kierowcami, a to wiąże się z dużym poziomem stresu. Myślę więc, że teraz najważniejsze jest, by jedynie zaznajomiły się z torem, a dopiero od przyszłego sezonu powalczyły o lepsze wyniki”.
Julia i Wiktoria stają w szranki nie tylko z przedstawicielami płci przeciwnej. Bliźniaczki mają bowiem na swoim koncie również inaugurację Italian F4 Women Trophy, ułatwiającą start w wyścigach kobietom-kierowcom. W tym roku w Italian F.4 Championship przewidziano 7 rund.
Każdy wyścig składa się z trzech etapów. Pierwszy trwa 28 minut + 1 okrążenie, drugi 18 minut + 1 okrążenie, a trzeci 28 minut + 1 okrążenie. |
Z „super bliźniaczkami” umówiliśmy się w Monzie, w hotelu RB Racing, krótko po pierwszym wyścigu. Aktualizowały właśnie swoje strony na Facebooku i czatowały z przyjaciółmi. „Korzystamy z przerw, by pozdrowić naszych kibiców. Jesteśmy ciągle w drodze, dlatego mamy naprawdę niewiele czasu, aby spotkać się także ze znajomymi. Cieszymy się więc z istnienia portali społecznościowych, które skracają dystans między nami” – mówi Julia.
Mimo ciągłych podróży Wiki i Julia bez większych problemów godzą swoją pasję z nauką. „Uczęszczamy do Międzynarodowej Szkoły Europejskiej w Warszawie, a naszymi największymi fanami, zaraz po członkach rodziny, są właśnie nauczyciele. Uczymy się wszędzie, gdzie się da – w samolocie, w trasie itp. Tym, którzy myślą, że mamy sielskie życie, odpowiadamy: to niezupełnie tak. Jest piękne, ale jednocześnie wymagające, pełne reguł, których musimy przestrzegać” – tłumaczy Wiki. Na szczęście siostry mogą zawsze liczyć na rodzinę: „Rodzice nas wspierają; wierzą w nas i zachęcają do tego, by się nie poddawać”.
Bliźniaczki, mimo młodego wieku, mają sprecyzowane plany na przyszłość. „Ja – mówi Wiki – pasjonuję się modą. Z pewnością spróbuję kiedyś wejść do tego świata”. Julia natomiast przyszłe losy wiąże z samochodami: „Nie mam innych pasji poza sportami motorowymi”. Bliźnięta różnią się także charakterami. Wiki jest spontaniczna i towarzyska, Julia raczej nieśmiała i nieufna. Na co dzień zatem się wspierają i motywują, kompensując swoje braki. Na torze prezentują natomiast dwie odmienne postawy. „Kiedy się ścigam, nie patrzę na nikogo, tym bardziej na Wiki – przyznaje Julia. – Jeśli mam ją przed sobą, robię wszystko, by ją wyprzedzić”. Wiki jest raczej spolegliwa: „Puszczam ją przodem, bo lubię współpracę”. Obie zgadzają się jednak w kwestii porad, jakie dałyby młodym ludziom, którzy chcieliby wejść do świata sportów motorowych: „Uwierzcie w siebie, bądźcie zdyscyplinowani i nie zniechęcajcie się niepowodzeniami”.
Single-seatery w wyścigu Również w tym roku Italian F4 Championship powered by Abarth przyciągnął wielu kierowców, dzięki promocji WSK Promotion i ACI Sport Service, i może liczyć na udział przedstawicieli 16 różnych narodowości z trzech kontynentów (Europy, Azji i Ameryki Południowej). |
Na końcu sezonu lepsza okazała się Julia Pankiewicz zdobywając w klasyfikacji generalnej klasy kobiet 355 punktów; Wiktoria 231. Dziewczyny startowały wśród 27 zawodników.
Źródło: „FCA wokół nas”, zdjęcia: Davide Pastanella
Najnowsze
-
Nowa zielona naklejka kosztuje 5 zł, a za jej brak zapłacisz 500 zł kary
Przepisy w ostatnich latach co chwila się zmieniają i nie wszyscy kierowcy za nimi potrafią nadążyć. Przykładowo nie ma już obowiązku posiadania naklejki na szybie z numerem rejestracyjnym, ale zbliża się nowy obowiązek, także związany z naklejkami. -
Jest zielone światło na nowy odcinek S19. To część szlaku Via Carpatia
-
Masowe cwaniactwo na zwężeniu i czerwonym świetle. Czegoś takiego jeszcze nie było
-
Kierowcy od ponad roku mają nowe uprawnienia i nawet o tym nie wiedzą
-
Umiesz „zachować szczególną ostrożność”? Jeśli nie, grozi ci 1000 zł mandatu
Zostaw komentarz: